Svenska rallyt

Det finns många väldigt spännande och roliga tävlingar inom bilsport och motorsport världen över. En sådan tävling finns på nära håll i Sverige. Det handlar om det svenska rallyt som brukar avgöras varje vinter i Värmland; det svenska rallyt är en del av den stora rallycirkusen med rally-VM.

Från midnattssol till snöyra

Det svenska rallyt anordnades för första gången år 1950. På den tiden så kallades det för midnattssolens rally och anordnades i juni, precis under sommarens ljusaste dagar. Men år 1965 förändrades det. Svenska rallyt blev istället ett rally som avgjordes på vintern.

Det första världsmästerskapet i rally – VM avgjordes 1973 och redan från början var det svenska rallyt med som ett av alla de leriga rallyn som ingår i världsmästerskapen i rally. För mer information om övriga rallyn som ingår i rally-VM kan man kika på den officiella WRC-sajten.

Många skandinaviska vinnare

Skandinaver har haft formidabla framgångar i det svenska rallyt. Mellan 1973 och 2004 så var det faktiskt en obruten och väldigt lång svit av skandinaver som vann det svenska rallyt, ända tills en fransman dök upp år 2004 och bröt sig in i den långa listan av vinnare i rallyt. Han hette Sébastien Loeb. Loeb är tillsammans med fransmannen Sébastien Ogier samt ännu en fransman, 2018 års vinnare Thierry Neuville, de enda utbölingarna som har vunnit det svenska rallyt. Förutom dem har endast skandinaver vunnit.

De som har vunnit flest gånger är Stig Blomqvist och Marcus Grönholm, två gedigna och skickliga rallyförare som har lyckats med att vinna det svenska rallyt hela fem gånger var. Grönholm låter knappast någon ta sig i mål snabbare än honom om han har en toppdag i något rally alls, så han är inte endast duktig på just det svenska rallyt. Han är en världsstjärna inom den internationella rallyscenen.

Vad är nytt för år 2019:s upplaga av det svenska rallyt, undrar någon kanske. Inte särskilt mycket alls faktiskt. Organisatörerna har jobbat på utifrån mottot att man inte ska ändra på ett vinnande koncept.

En av bilarna, eller snarare biltillverkarna, som ofta hävdar sig väl i rallytävlingar är Citroën från Frankrike. En annan är japanska Subaru. Men en uppstickare som börjar bli allt bättre är ett annat japanskt märke, nämligen Mitsubishi. För den som vill få lite egen känsla av rally så kan man kika närmare på personbilen outlander från Mitsubishi som är en bil som är speciellt utvecklad för att klara av körning ute i terräng. Det kan vara en bil som är perfekt för den som kör mer på grusiga landsvägar än inne i städer i stadstrafik.

Några av de platser i Värmland där det svenska rallyt körs är Karlstad, Torsby och Vargåsen. Rallyt börjar på en torsdag och under torsdagen i Karlstad får man chansen att träffa förarna och få autografer eller ta bilder med dem, så kallade selfies. Det bjuds även på rejäla megasladdar på en specialbyggd bana.